top of page

Vapaus ei ole kahvilassa läppärillä työskentelyä – mitä mielellinen vapaus oikeasti tarkoittaa digiyrittäjälle

Törmäsin linkkarissa Eveliinan kysymykseen siitä, voiko auringossa ollessa oikeasti tehdä töitä läppärillä. No ei voi, olen kokeillut.


Kerran kun istuin kauniina kevätpäivänä Kuuman terassilla ja olin laittanut vähintään omaksi iloksi kirkkaan keltaisen paidan, niin en mitenkään onnistunut tekemään töitä. Ei ollut väliä oliko mun läppärin näyttö kohti aurinkoa vai mun naama, sillä mun paita heijasti sitten kirkkauttaan näytössä, enkä nähnyt MITÄÄN. Mutta sain someen mageeta materiaalia päiväterdestä ihanan mocktailin kera ja kevään ensiauringot, ah. Totally Instagrammable.



Mikä on todellinen vapaus digiyrittäjälle? 


Joka tapauksessa. Eveliinan kysymys johti mut pohtimaan tätä pinttynyttä ja jopa arjen romantisoitua mielikuvaa siitä, että:


→  Vapaus on töiden tekemistä läppärillä missä ja milloin vain. 


→  Vapaus on töiden tekoa kahviloissa, terassilla ja aurinkoa ottaessa.


→  Vapaus on tehdä ruokaa ja pyykätä kotona työnteon lomassa.


🆘️


Ainoa asia minkä itse näen näissä vapautena on se, että et ole fyysisesti kiinni työpaikassasi ja määritellyissä työajoissa.


Olet siis fyysisesti vapaa.


→ Ja tämä fyysinen vapaus mahdollistaa töiden tekemisen mistä ja milloin vain. 


→ Jolloin teet töitä missä ja milloin vain. Jopa niin että koitat nauttia omasta ajastasi, auringonotosta, kahvilan tunnelmasta, etelän reissusta TYÖN OHESSA.



Tää ei ole pelkkää pohdintaa, oon käynyt tän kaiken läpi itse.



Digiyrittäjyyden vapaus – paine tehdä töitä kaikkialla ja aina 


Silloin kun itse lähdin digiyrittäjäksi, koin jopa painetta siitä, että nyt kun mä VOIN tehdä töitä aika- ja paikkariippumattomasti niin mun PITÄÄ tehdä niin. Koska mä voin.


Ja koska muutkin tekee läppäribisnestä ja kiertää maailmaa ja kippistelee erikoiskahvien kanssa milloin missäkin. Kamppailin tän asian suhteen tosi paljon, koska ei mulla ole koskaan ollut paloa kiertää maailmaa. Olen aina rakastanut yksinkertaista arkea ja rutiineja.


Tietenkin mä tein parhaani, että ottaisin mahdollisimman paljon irti mun vapaudesta, aika- ja paikkariippumattomasta digiyrittäjyydestä. Tein valtavasti samalla duunia mun pelkojen kanssa, jotka perustu yksin tekemiseen, menemiseen ja yksin matkustamiseen. 


Voitin ne kaikki. Matkustin jopa ekaa kertaa ikinä yksin lentäen toiseen maahan ja Helsinki-Vantaa lentokentällä ollessani koin euforian tunnetta, koska olin voittanut pelkoni yksin matkustamisesta. Huomasin pian, että pelkojen voittaminen oli vasta alkua.



Fyysinen vapaus ei riitä – tie mielelliseen vapauteen 


Matka yksin matkustamisesta mielen vapauteen oli lyhyempi kuin luulin. Digiyrittäjyys toi mut mielen hallinnan ja itseni johtamisen äärelle. Pelkojen voittaminen (kutsun sitä pelon neutraloimiseksi) on ollut ensimmäinen konkreettinen steppi, joka avasi mulle polun oivalluksien ja mielellisen vapauden maailmaan.


Sä voit olla fyysisesti kuinka vapaa tahansa, mutta jos sun mieltä ohjaa pelot ja muut opitut käyttäytymismallit, jotka sanoo sulle mitä sun pitää tehdä, niin et voi sanoa toimivasi vapaasta tahdosta.



Mitä mielellinen vapaus käytännössä tarkoittaa? 


Kun opettelin päästämään irti sisäistetyistä paineista ja odotuksista, vapaus olikin ihan erilaista kun olin ajatellut. 


Vapaus on saada olla ja tehdä haluamiaan asioita omassa rauhassa, keskittyen siihen yhteen asiaan mitä tekee, olemalla läsnä itselleen ja olla juuri siinä paikassa ja hetkessä fyysisesti ja ajatuksella mukana. 


Vapaudessa jokaisella asialla ja tekemisellä on oma aika ja paikka. Etkä ohjaudu ulkoisten ärsykkeiden mukaisesti.



Vapaa-aika ja työ erilleen – myös digiyrittäjänä 


Palataan siihen läppäriin auringossa.


Mielellinen vapaus voi jopa toteutua paremmin (ainakin helpommin), kun käyt fyysisesti töissä ja jätät työt töihin työpaikalle.


Et ole vapaa, jos tuot työt kotiin tai jos vietät arjen luksushetket läppärin/puhelimen kanssa. Itse haluan nykyään erottaa vahvasti vapaa-ajan tekemiset töistä, vaikka voisinkin tehdä työni läppärillä miten päin vain.


Mutta voimme keskustella myös niistä arjen pienistä hetkistä. Oletko läsnä itsellesi niissä hetkissä vai kelaako mielesi jotain ihan muuta asiaa?




--



💭 Kirjoitan näistä aiheista, koska ne on osa omaa matkaani.


Jos ajatukset resonoivat, tule juttelemaan. Sovitaan Päiväkahvit.


🤍 Paras keskustelu syntyy aina kahden kesken.




 
 
bottom of page