Kysymisen taito tiimityössä: Miksi ”tyhmät kysymykset” ovat operatiivinen supervoima?
- Riina Hyppönen
- Apr 30
- 2 min read
Hiljaisuus viestii vakautta ja viisautta. Jatkuvasti äänessä oleminen pätemistä ja levottomuutta. Onko kysymysten kysyminen osaamattomuutta ja huonoutta?
Olen joskus ollut se tyyppi, joka puhuu paljon. Sanoo aina sanottavansa ennen miettimistä. Tuskin silloin olin koskaan oikeasti läsnä, suoritin ja menin vain eteenpäin.
Sitten musta kasvoi se tyyppi, joka pysähtyi. Opin läsnäolon ja kuuntelemisen taidon ja vähensin sanojani. Täällä on tosi paljon hälyä ja ärsykkeitä muutenkin. Löysin rauhan.
Puhumisesta läsnäoloon – Hiljaisuuden ja kuuntelemisen voima
Opin, ettei jatkuva jakaminen oikein vie minnekään. Laatu korvaa määrän ja yhteyden löytää pienellä läsnäolon hetkellä, eikä se vaadi montaa sanaa, tuskin yhtäkään.
Miksi kysymykset ovat tiimin ja asiakasprojektin elinehto?
Kysymykset luovat siltaa meidän välille.
Kysymykset viestivät uteliaisuutta, kiinnostusta ja välittämistä.
Kysymykset sitovat kokonaisuuden kasaan, molempia osapuolia huomioiden.
Kysymykset auttavat ymmärtämään ja muistamaan.
Kysymykset selkeyttävät prosessia nyt ja tulevaisuudessa.
Aloin aktiivisesti kysymään kysymyksiä osa-aikatyössäni ja ero aikaisempaan oli huomattava. Toimin heillä laskutuksen lisäksi operatiivisena koordinaattorina ja työnkuvani laajenee koko aika enemmän markkinoinnin ja asiakastöiden pariin.
Paljon on uutta opeteltavaa, sillä en ole aikaisemmin koskaan työskennellyt:
a) Toimistoympäristössä
b) Agency / Markkinoinnin parissa
c) Tekoälyvetoisesti

Tarkkailijan rooli ja operatiivinen laadunvarmistus
Tämä varmasti on myös ajanut mut vahvasti tarkkailijan rooliin tiimissämme, sillä en ota mitään olettamuksena, kaikki tulee uutena ja kysymyksiä riittää.
Myyntilaskujen, numeroiden, kuittien ja kassavirtaennusteiden parissa olen kuin kotonani. Asiakasprojekteissa homma on eri. Kysymyksiä täytyy olla paljon, jotta homma saadaan maaliin juuri niin kuin asiakas sen toivoo ja juuri niinkuin sen pystyy toteuttamaan. Oikeat kysymykset ohjaavat meidät realistisen tuloksen äärelle, joka on molempien hyväksymä kompromissi. Vajailla tiedoilla on mahdoton saada asiakasprojektia maaliin ja vastaukset harvemmin löytyvät kollegalta, googlesta tai tekoälyltä.
Vastaukset näihin kysymyksiin löytyvät asiakkaalta. Ja harvoin asiakkaan ensimmäinen toimeksianto sisältää kaiken tarvittavan informaation. Ja suurin osa puuttuvista kysymyksistä nousee vasta työn edetessä.
Ja siksi pidän jatkossa huolen siitä, että tulen kysymään erittäin aktiivisesti kysymyksiä, jopa niitä tyhmiä. Kysymysten kysyminen tuo valtavasti arvoa ja selkeyttä asiakkaalle ja työyhteisölle. Se ei ole vaiva, se on meidän kaikkien vastuu.
Promptaa paremmin: Tekoäly ja ihmisten välinen viestintä
Tekoälykin tuottaa sitä parempaa sisältöä, mitä vahvemman promptin sille luo. Me ollaan itse vastuussa siitä, että me täytetään meille tarpeelliset infot, jotta me voidaan suoriutua roolissamme paremmin kuin hyvin.
Tyhmiä kysymyksiä ei ole - Vain hukattuja mahdollisuuksia, jos jättää ne tekemättä.
--
💭 Kirjoitan näistä aiheista, koska ne on osa omaa matkaani.
☕ Jos ajatukset resonoivat, tule juttelemaan. Sovitaan Päiväkahvit.
🤍 Paras keskustelu syntyy aina kahden kesken.


